VGTU talpykla > Kūrybinių industrijų fakultetas / Faculty of Creative Industries > Moksliniai straipsniai / Research articles >

Lietuvių   English
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.vgtu.lt/handle/1/113

Title: Esminiai užsienio kalbų mokymo vadovėlio bruožai
Other Titles: The essential features of the coursebook for teaching a foreign language
Authors: Velička, Aleksandras
Keywords: Mokomasis metodikos kompleksas
Prioritetinis vadovėlio vaidmuo ir jo sudedamosios dalys
Pratimų sistema
Tekstai
The set of teaching methods
The primary role of a coursebook and its compound parts
The system of exercises
Texts
Issue Date: 2010
Publisher: Vilniaus Gedimino technikos universitetas
Citation: Velička, A. 2010. Esminiai užsienio kalbų mokymo vadovėlio bruožai, Santalka 18(2): 100-104. doi: 10.3846/coactivity.2010.20.
Abstract: On the basis of the facts mentioned in the article we can draw the following conclusions. The main chapters of the coursebook must contain a variety of exercises and texts. But not all types of language activities can be included. For example, understanding of the text by listening. However, the coursebook should have the system of exercises for developing skills and understanding other linguistic types. It is important to separate classwork exercises from homework exercises because they differ in their character and difficulty. Special texts in the coursebook should be included to help teach a spoken language. At first the coursebook should provide preparatory exercises, but later there should be texts for reading and speaking purposes.
Description: Lietuviška santrauka. Užsienio kalbos mokymo priemonių sistemą sudaro ištisas kompleksas: vadovėlis, papildomo skaitymo knyga, plokštelių, magnetofono įrašų rinkiniai, skirti mokyti audityviai suprasti kalbą, diktantų rinkinys, gramatikos žinynai, žodynai, metodiniai nurodymai mokytojui. Visi išvardyti mokymo komponentai yra relevantiški mokymo procese, tačiau vadovėliui skirtinas svarbiausias vaidmuo. Vadovėlio vaidmenį mokymo procese reikia deramai ir tinkamai vertinti, nes apie jį koncentruojasi visas metodinis kalbos mokymo kompleksas. Straipsnyje aptariamos pagrindinės problemos, iškylančios kuriant užsienio kalbos mokymo vadovėlį.
URI: http://hdl.handle.net/1/113
ISSN: 1822-430X print
1822-4318 online
Appears in Collections:Moksliniai straipsniai / Research articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Velicka_.pdf335.56 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback