VGTU talpykla > Transporto inžinerijos fakultetas / Faculty of Transport Engineering > Moksliniai straipsniai / Research articles >

Lietuvių   English
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.vgtu.lt/handle/1/19

Title: Modelling heterogeneous traffic flow on upgrades of intercity roads
Other Titles: Heterogeninio transporto eismo srauto tyrimas tarpmiestinių kelių įkalnėse
Authors: Arasan, Venkatachalam Thamizh
Arkatkar, Shriniwas Shrikant
Keywords: upgrade
power-to-weight ratio
acceleration rates
heterogeneous traffic
simulation
speed–volume relationships
speed–distance profiles
Issue Date: 2010
Publisher: Vilniaus Gedimino technikos universitetas
Citation: Arasan, V. T.; Arkatkar, S. S. 2010. Modelling heterogeneous traffic flow on upgrades of intercity roads, Transport 25(2): 129–137. doi: 10.3846/transport.2010.16
Abstract: The effect of an upgrade and its length is very significant for traffic flow characteristics. Road traffic in developing countries like India is highly heterogeneous comprising vehicles of wide ranging physical dimensions, weight and dynamic characteristics such as engine power, acceleration rate, etc. Due to these variations, the effect of grade on vehicles in heterogeneous traffic may vary significantly among vehicle categories. Variation in the level of the interaction between vehicles on upgrades may result in different sets of traffic flow characteristics. Hence, it is necessary to model traffic flow on upgrades and study, in depth, changes in traffic flow characteristics with alteration in the magnitude of an upgrade and its length. Computer simulation has emerged as an effective technique for modelling traffic flow due to its capability to account for randomness related to traffic. This study is concerned with applying a simulation model of heterogeneous traffic flow, named HETEROSIM, to study the traffic flow characteristics and performance of different vehicle types on upgrades of different magnitudes.
Description: Įkalnės ilgis – labai svarbus veiksnys, analizuojant transporto srauto charakteristikas. Transporto eismas tokiose besivystančiose šalyse kaip Indija yra labai heterogeninis ir apima transporto priemones, kurių fiziniai matmenys, svoris, dinaminės charakteristikos (variklio galingumas, greitis ir t. t.) labai skiriasi. Todėl skirtingų kategorijų transporto priemonių vertinimas šiame kontekste gali stipriai skirtis. Skirtingas sąveikos laipsnis tarp transporto priemonių įkalnėse gali turėti skirtingą įtaką transporto srauto charakteristikoms. Šiuo atveju svarbu suformuoti transporto eismo srautą įkalnėse ir nuodugniai išanalizuoti besikeičiančias srauto charakteristikas, kartu atsižvelgiant į kintantį įkalnės ilgį. Kompiuteriu sukurta situacija yra veiksmingas metodas transporto eismo srautui suformuoti, siekiant išsiaiškinti ir įvertinti atsitiktines transporto eismo situacijas. Šiame darbe panaudotas heterogeninio transporto srauto modelis HETEROSIM padės išanalizuoti įvairių transporto priemonių eismo srautų charakteristikas skirtingų dydžių įkalnėse.
URI: http://hdl.handle.net/1/19
ISSN: 1648-4142 print
1648-3480 online
Appears in Collections:Moksliniai straipsniai / Research articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Transport_Vol25_No2_129-137_Arasan.pdf916.99 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback