VGTU talpykla > Verslo vadybos fakultetas / Faculty of Business Management > Moksliniai straipsniai / Research articles >

Lietuvių   English
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.vgtu.lt/handle/1/257

Title: Rinkodaros būklės įmonėje kieybinis įvertinimas
Other Titles: Quantitative evaluation of enterprise marketing effectiveness
Authors: Ginevičius, Adomas
Keywords: Rinkodara
Daugiakriteriniai vertinimai
Komercinės veiklos rezultatai
Marketing
Multicriteria evaluation
Effectiveness of commercial activities
Issue Date: 2007
Publisher: Vilniaus Gedimino Technikos Universitetas
Citation: Ginevičius, A. 2007. Rinkodaros būklės įmonėje kieybinis įvertinimas, Ūkio technologinis ir ekonominis vystymas 13(1): 19-23.
Abstract: Enterprises operating in a complicated, constantly changing environment should pay much more attention to the market and the user, ie to marketing. Despite the fact that the main subject of the state economy is an enterprise, the problems of marketing are mostly analysed at the level of activities. At the enterprises, these problems, which are of great practical and theoretical importance, are paid little attention. One of the main problems in this context is quantitative evaluation of marketing effectiveness. The nature of the considered processes implies that this problem can be solved by multiple criteria evaluation methods. It allows us to offer a particular methodology verified by calculations. The evaluation of some actual enterprises has shown that marketing considerably affects their commercial activities in a positive way, increasing their effectiveness (profitability).
Description: Lietuviška santrauka. Aukštu kompleksiškumu pasižyminčioje, kintančioje aplinkoje įmonėms vis svarbesnis yra poreikis orientuotis į rinką ir vartotoją, t. y. savo veikloje remtis vis didesniu dėmesiu rinkodarai. Nepaisant to, kad pagrindinis šalies ūkio subjektas yra įmonė, rinkodaros klausimai daugiau nagrinėjami veiklų lygmeniu. Įmonėse jai skiriama mažai dėmesio, nors tai yra svarbi tiek praktinė, tiek mokslinė problema. Vienas svarbiausių jos klausimų – kiekybinis esamos rinkodaros būklės įvertinimas. Nagrinėjamų procesų prigimtis rodo, kad tai atlikti galima taikant daugiakriterinius metodus. Tai leido pasiūlyti atitinkamą metodiką, kuri patikrinta skaičiavimais. Realių įmonių rinkodaros vertinimas parodė, kad ji turi gana didelę teigiamą įtaką įmonių komercinės veiklos rezultatams (rentabilumas).
URI: http://dspace1.vgtu.lt/handle/1/257
ISSN: 1392-8619
Appears in Collections:Moksliniai straipsniai / Research articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TEDE_ISSN_1392-8619_Vol13_No1_2007_19-23_Ginevicius.pdf250.24 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback