VGTU talpykla > Transporto inžinerijos fakultetas / Faculty of Transport Engineering > Moksliniai straipsniai / Research articles >

Lietuvių   English
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.vgtu.lt/handle/1/315

Title: Analysis of design solutions in the objects of gravel roads paving programme in terms of traffic safety
Other Titles: Projektinių sprendinių analizė saugaus eismo požiūriu žvyrkelių asfaltavimo programos objektuose
Authors: Gintalas, Vilimas
Žilionienė, Daiva
Dimaitis, Mindaugas
Vitkienė, Jūratė
Lukošaitis, Tadas
Lipnevičiūtė, Kristina
Keywords: Autoavarijos
Vingiuotumo kitimo parametras (CCRS)
Važiavimo greitis (V85)
Projektinis greitis (Vd)
Horizontalioji kreivė
Tiesus ruožas
Saugumo kriterijus
Skersinė jėga
Accident
Curvature Change Rate
Operating speed V85s
Design speed Vd
Horizontal curver
Tangent
Safety criterion
Side friction
Issue Date: 2008
Publisher: Vilniaus Gedimino Technikos Universitetas
Citation: Gintalas, V.; Žilionienė, D.; Dimaitis, M.; Vitkienė, J.; Lukošaitis, T.; Lipnevičiūtė, K. 2008. Analysis of design solutions in the objects of gravel roads paving programme in terms of traffic safety, The Baltic journal of road and bridge engineering 3(2): 93-100.
Abstract: Recently, the accident rate in Lithuania has been among the highest ones in Europe. The experience of implementing Gravel Roads Paving Programme (Programme) shows that accident rates have been increasing on the reconstructed road sections. This enables to make an assumption that design solutions taken on the reconstructed gravel roads may be not suitable in terms of traffic safety, since, currently, attempts are made to design the mini possible deviation of the project road axis from the existing road axis. The article evaluates the quality of design solutions in terms of traffic safety in the objects of Programme through the use of the design method applied in West European countries, which is based on safety criteria and enables to evaluate traffic safety not only on the existing but on the designed two-lane suburbian roads, i.e. the level of traffic safety is determined in the design stage. The article investigates the road plan solutions in the objects of Programme. Dangerous road sections on the reconstructed or being reconstructed sections were identified, and the analysis of the real or the predictable accident rates on these sections was carried out.
Description: Lietuviška santrauka. Pastaraisiais metais avaringumas Lietuvoje yra vienas iš didžiausių Europoje. Žvyrkelių asfaltavimo programos įgyvendinimo patirtis rodo, kad rekonstruotuose ruožuose avaringumas didėja. Tai leidžia daryti prielaidą, kad projektiniai sprendiniai rekonstruojamuose žvyrkeliuose gali būti netinkami saugaus eismo požiūriu, nes šiuo metu taikoma praktika, kad projektinė kelio ašis kuo mažiau nukryptų nuo esamos ašies. Straipsnyje įvertinta projektinių sprendinių kokybė saugaus eismo požiūriu žvyrkelių asfaltavimo programos objektuose, remiantis Vakarų Europos šalyse taikomu projektavimo metodu, kuris pagrįstas saugaus eismo kriterijais ir leidžia įvertinti saugų eismą ne tik esamuose, bet ir projektuojamuose dviejų eismo juostų užmiesčio keliuose, t.y. saugaus eismo lygis nustatomas dar projektavimo stadijoje. Straipsnyje aprašomas tyrimo objektas – kelio plano sprendiniai žvyrkelių asfaltavimo programos objektuose. Ištirtuose rekonstruotuose arba rekonstruojamuose ruožuose nustatytos pavojingos kelio atkarpos ir atlikta realaus arba numatomo avaringumo šiose atkarpose analizė.
URI: http://dspace1.vgtu.lt/handle/1/315
ISSN: 1822-427X
Appears in Collections:Moksliniai straipsniai / Research articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
BJRBE_vol3_no2_Gintalas_93-100.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback