VGTU talpykla > Transporto inžinerijos fakultetas / Faculty of Transport Engineering > Moksliniai straipsniai / Research articles >

Lietuvių   English
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.vgtu.lt/handle/1/316

Title: Numerical deformation analysis of bridge concrete girders
Other Titles: Gelžbetoninių tiltų sijų deformacijų skaitinis modeliavimas
Authors: Kaklauskas, Gintaris
Girdžius, Rokas
Bačinskas, Darius
Sokolovas, Aleksandras
Keywords: Gelžbetonis
Tiltas
Skaitinis modeliavimas
Pleišėjimas
Elgsena tarp plyšių
Kreivis
Reinforced concrete
Bridge
Cracking
Tension stiffening
Curvature
Numerical modelling
Issue Date: 2008
Publisher: Vilniaus Gedimino Technikos Universitetas
Citation: Kaklauskas, G.; Girdžius, R.; Bačinskas, D.; Sokolovas, A. 2008. Numerical deformation analysis of bridge concrete girders, The Baltic journal of road and bridge engineering 3(2): 51-56.
Abstract: Present research was aiming at deriving tension stiffening relationship based on EC2 provisions for deformation analysis of bending RC structures. According to the algorithm proposed by the first author, a tension stiffening relationships were derived from moment-curvature diagrams of reinforced concrete beams calculated according to EC2 technique. The obtained tension stiffening relationship was applied in the parametric study, using non-linear finite element software ATENA and layered model. Theoretical results were compared with experimental data of beams reported in the literature. The defined tension stiffening relationship was also applied for calculation of moment-curvature response of reinforced concrete bridge girder. The analyses have shown that the deformations calculated using the derived tension stiffening relationship and the EC2 technique were in good agreement.
Description: Lietuviška santrauka. Straipsnyje pasiūlyta supleišėjusio tempiamojo betono įtempių-deformacijų priklausomybė, atitinkanti Eurocode2 nuostatas. Taikant pirmojo autoriaus pasiūlytą algoritmą, tempiamojo betono priklausomybės nustatytos iš lenkiamųjų gelžbetoninių elementų momentų-kreivių diagramų. Šios diagramos gautos taikant EC2 metodiką. Priklausomybė panaudota netiesiniuose skaitiniuose skaičiavimuose, taikant baigtinių elementų programą ATENA ir sluoksnių modelį. Teoriniai skaičiavimo rezultatai palyginti su eksperimentinių sijų duomenimis. Gautos priklausomybės taip pat pritaikytos tipinio skerspjūvio gelžbetoninio tilto sijos momentų-kreivių priklausomybės skaičiavimams. Eksperimentinių sijų analizė ir skaitinis pavyzdys rodo, kad gauta priklausomybė gerai tinka analizuojant gelžbetoninių tilto sijų deformacijas.
URI: http://dspace1.vgtu.lt/handle/1/316
ISSN: 1822-427X
Appears in Collections:Moksliniai straipsniai / Research articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
BJRBE_vol3_no2_Kaklauskas_51-56.pdf530.39 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback