VGTU talpykla >
Statybos fakultetas / Faculty of Civil Engineering >
Moksliniai straipsniai / Research articles >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.vgtu.lt/handle/1/351
|
Title: | Static analysis and simplified design of suspension bridges having various rigidity of cables |
Other Titles: | Statiškai apkrautų kabamųjų tiltų su kintamojo standžio lynais analizė ir supaprastintas projektavimas |
Authors: | Grigorjeva, Tatjana Juozapaitis, Algirdas Kamaitis, Zenonas |
Keywords: | Kabamieji tiltai Standūs lynai Poslinkiai Įrąžos BE modeliavimas Projektavimas Pėsčiųjų Suspension bridges Rigid cables Displacements Internal forces FE modeling Design procedures Example of footbridge |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Vilniaus Gedimino technikos universitetas |
Citation: | Grigorjeva, T.; Juozapaitis, A.; Kamaitis, Z. 2010. Static analysis and simplified design of suspension bridges having various rigidity of cables, Journal of civil engineering and management 16(3): 363-371. |
Abstract: | Increased deformability can be considered as the basic disadvantage of suspension bridges. One of the ways to increase the rigidity of a suspension bridge is to transfer a part of stiffening girder rigidity to a suspension main cable. To give the suspension bridge more stable appearance, the authors propose to use the cables of varying bending stiffness. The main cables can be made of standard section shapes or have a composite section. The object of this work was to study a method for analyzing and determining the internal forces in the main cables and stiffening girder under static loading to provide recommendations for designing suspension bridges with stiffened cables. Simple formulas are presented for determining displacements, internal forces and stresses in the main cable and stiffening girder. Finite element modeling was performed. The final part of the paper discusses design procedures for such suspension systems. An example of a pedestrian suspension bridge is appended. |
Description: | Lietuviška santrauka. Esminis kabamųjų tiltų trūkumas – didelis jų deformatyvumas. Deformatyvumui sumažinti autoriai siūlo dalį standumo sijos lenkiamojo standžio perduoti kabamajam lynui. Baigtinio lenkiamojo standumo lynai gali būti daromi iš standartinių valcuotųjų profiliuočių arba sudėtinio skerspjūvio. Šio darbo tikslas – pateikti supaprastintą metodiką kabamojo tilto standaus lyno ir standumo sijos elgsenos analizei atlikti bei rekomendacijas tokiems statiškai apkrautiems tiltams projektuoti. Pateiktos paprastos formulės lyno ir sijos poslinkiams, įrąžoms ir įtempiams apskaičiuoti. Atliktas kabamosios tilto sistemos modeliavimas baigtiniais elementais. Aptartos tokių kabamųjų tiltų projektavimo procedūros. Pateiktas pėsčiųjų viaduko kabamųjų konstrukcijų projektavimo pavyzdys. |
URI: | http://dspace1.vgtu.lt/handle/1/351 |
ISSN: | 1392-3730 |
Appears in Collections: | Moksliniai straipsniai / Research articles
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|