VGTU talpykla > Aplinkos inžinerijos fakultetas / Faculty of Environmental Engineering > Moksliniai straipsniai / Research articles >

Lietuvių   English
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.vgtu.lt/handle/1/368

Title: Efficiency evaluation of a noise barrier
Other Titles: Triukšmo slopinimo sienelės efektyvumo įvertinimas
Authors: Baltrėnas, Pranas
Butkus, Donatas
Nainys, Vytautas
Grubliauskas, Raimondas
Gudaitytė, Jurgita
Keywords: Triukšmas
Triukšmo lygis
Triukšmo slopinimo sienelė
Biriųjų trąšų terminalas
Noise
Noise level
Noise barrier
Fetilizer terminal
Issue Date: 2007
Publisher: Vilniaus Gedimino technikos universitetas
Citation: Baltrėnas, P.; Butkus, D.; Nainys, V.; Grubliauskas, R.; Gudaitytė, J. 2007. Efficiency evaluation of a noise barrier, Journal of environmental engineering and landscape management 15(3): 125-134.
Abstract: Mechanization of industrial and agricultural production, increase of urban and rural traffic flows, modernization of domestic facilities cause a rapid expansion of acoustic discomfort zones. Since the noise level in any environment is one of the basic factors determining the human comfort indicator, investigation into noise processes is given special attention by researchers. Seaport freight discharge terminals are also connected with noise problems. Noise from AB KLASCO fertilizer discharge terminal of Klaipėda seaport cause great concern to local people. There is a noise barrier installed near the terminal. The present paper describes the efficiency evaluation of the noise barrier according to the noise level measurements performed, modelling of noise spread and mathematical calculations. The investigation was performed with noise measuring equipment Bruel&Kjaer mediator 2260. According to measurements, it is obvious that the noise level in the residential zone is 3–4 dBA above the limits (limits are given in HN 33-1:2003) in the daytime, and by 7 dBA at night. The modelling of noise spread was performed by CadnaA program which allowed to make different models according to variations of the noise level caused by changing conditions.
Description: Lietuviška santrauka. Mechanizavus pramonės ir žemės ūkio gamybą, didėjant transporto srautams miestuose ir gyvenvietėse, modernėjant buitinei technikai, sparčiai didėja akustinio diskomforto zonos. Triukšmo lygis darbo vietoje ar namų aplinkoje yra vienas pagrindinių veiksnių, lemiančių komforto rodiklį, todėl vis daugiau dėmesio skiriama triukšmo procesų nagrinėjimui. Triukšmą kelia ir jūrų uostų krovinių stotys. Klaipėdos uosto šiaurinėje dalyje vykdomi krovos darbai kelia didelį uostamiesčio gyventojų susirūpinimą. Viena iš opesnių problemų yra iš AB KLASCO biriųjų trąšų terminalo sklindantis triukšmas. Šalia terminalo įrengta triukšmo slopinimo sienelė. Straipsnyje pateiktas sienelės efektyvumo įvertinimas, atlikus tyrimus taikant skaičiavimo, matavimo bei modeliavimo metodus. Triukšmo matavimo tyrimai atlikti naudojant triukšmamatį Bruel&Kjaer mediator 2260. Iš gautų rezultatų matyti, kad triukšmo lygis gyvenamojoje teritorijoje 3–6 dB viršija leistinąsias higienos normos HN 33-1:2003 vertes dienos metu, taip pat 7 dB – nakties metu greta gyvenamųjų namų. Triukšmo sklaidos modeliavimas atliktas programa CadnaA, leidžiančia modeliuoti triukšmo lygių pokyčius keičiantis sąlygoms.
URI: http://dspace1.vgtu.lt/handle/1/368
ISSN: 1648-6897
Appears in Collections:Moksliniai straipsniai / Research articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
JEELM_ISSN_1648-6897_Vol15_No3_2007_125-134_Baltrenas.pdf672.19 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback