VGTU talpykla > Transporto inžinerijos fakultetas / Faculty of Transport Engineering > Moksliniai straipsniai / Research articles >

Lietuvių   English
Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.vgtu.lt/handle/1/377

Title: Analysis and forecast of the dynamics of passenger transportation by public land transport
Other Titles: Keleivių vežimų visuomeniniu bendrojo naudojimo sausumos transportu apimčių dinamikos analizė bei prognozė
Authors: Butkevičius, Jonas
Mazūra, Mindaugas
Ivankovas, Vladas
Mazūra, Skirmantas
Keywords: Visuomeninis transportas
Geležinkelių transportas
Prognozė
Daugiafaktorė regresinė analizė
Vietinis
Tolimasis ir tarptautinis vežimas
Regresijos lygtis
Public transport
Road and railway transport
Forecast
Multiple regression analysis
Long-distance and international transportation
Regression equation
Issue Date: 2004
Publisher: Vilniaus Gedimino technikos universitetas
Citation: Butkevičius, J.; Mazūra, M.; Ivankovas, V.; Mazūra, S. 2004. Analysis and forecast of the dynamics of passenger transportation by public land transport, Transport 19(1): 3-8.
Abstract: In the presented paper the dynamics of passenger haulage by public transport is considered and a forecast is made. In Lithuania the total volume of passenger transportation by public land transport considerably decreased in the period from 1992 to 2001. In fact, the number of passengers carried by these transport facilities decreased by 3.1 times. The most considerable decrease was found on the local (suburban) bus routes and on international railway routes – by 5.6 and by 5 times, respectively. Long-distance transportation by bus which decreased only by 1.6 times was the least affected. The paper aims to identify major causes of transportation decrease common to road and railway transport (i.e. considerable growth of tariffs, fast growth of the number of personal motor cars, wear of transport facilities, lack of comfort, low prestige of public transport, etc.). The emphasis is placed on making a forecast of passenger traffic by using a multiple regression. The calculations show that the national income is the most reliable parameter for making forecasts of land transport development compared to a number of others, including national income, a gross national product, average monthly payment, household income and expenditures, national wealth, the index of production and users’ cost, and the variation of consumer goods and services. The forecasts show that passenger haulage by public transport will reach 575 m by 2010, while by 2015 it will grow up to 893 m. This means that transportation will increase by 1,6 times and 2,3 times, respectively, compared to passenger haulage in 2001. However, passenger transportation in 2015 will not achieve the volume found in 2001.
Description: Lietuviška santrauka. Keleivių vežimų apimtys šalies visuomeninio bendrojo naudojimo sausumos transportu nuo 1992 m. iki 2001 m. labai sumažėjo – pervežtų keleivių skaičius sumažėjo – 3,1 karto. Ypač sumažėjo keleivių vežimai vietiniais (priemiestiniais) autobusų maršrutais – net 5,6 karto ir vežimai tarptautiniais geležinkelio maršrutais – 5 kartus, mažiausiai – tolimieji keleivių vežimai autobusais – 1,6 karto. Nagrinėjamos pagrindinės keleivių mažėjimo priežastys tiek kelių, tiek geležinkelių transporte, kurios yra tos pačios (žymus tarifų didėjimas, spartus individualių automobilių skaičiaus didėjimas, transporto priemonių senėjimas, komforto trūkumas ir kt.). Daugiausia dėmesio skirta keleivių vežimų prognozei taikant daugiafaktorės regresinės analizės metodus. Skaičiavimai parodė, jog keleivių vežimų sausumos transportu prognozei iš daugelio pasirinktinų veiksnių geriausiai tinka nacionalinės pajamos. Prognozė parodė, jog keleivių vežimai bendrojo naudojimo sausumos transportu iki 2010 m. padidės iki 575 mln., o iki 2015 m. – iki 893 mln., t. y., palyginti su 2001 m., padidės atitinkamai 1,6 ir 2,3 karto. Tačiau keleivių vežimų apimtys 2015 m. nesieks 2001 m. lygio. Šiais duomenimis remtasi rengiant šalies kelių bei geležinkelių transportų plėtros strategijas.
URI: http://dspace1.vgtu.lt/handle/1/377
ISSN: 1648-4142
Appears in Collections:Moksliniai straipsniai / Research articles

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Transport_ISSN_1648-4142_Vol19_No1_2004_3-8_Butkevicius.pdf103.23 kBAdobe PDFView/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback