|
VGTU talpykla >
Transporto inžinerijos fakultetas / Faculty of Transport Engineering >
Moksliniai straipsniai / Research articles >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.vgtu.lt/handle/1/388
|
Title: | Improvement of road safety using passive and active intelligent vehicle safety systems |
Other Titles: | Saugos keliuose didinimas naudojant aktyviąsias ir pasyviąsias intelektines saugos sistemas |
Authors: | Jarašūnienė, Aldona Jakubauskas, Gražvydas |
Keywords: | IVSS ESauga E-skambutis Aktyvioji ir pasyvioji sauga eSafety Intelligent car ECall Active safety Passive safety |
Issue Date: | 2007 |
Publisher: | Vilniaus Gedimino technikos universitetas |
Citation: | Jarašūnienė, A.; Jakubauskas, G. 2007. Improvement of road safety using passive and active intelligent vehicle safety systems, Transport 22(4): 284-289. |
Abstract: | Following the measures foreseen in the Transport White Paper 2001, situation of road safety has improved. Road fatalities have declined by more than 17 % since 2001 in the EU. However, with around 41 600 deaths and more than 1.7 million injured in 2005, road remains the least safe mode of transport and objectives to halve the number of fatalities on road by 2010 is most likely not feasible to achieve. Therefore a need for the intelligent vehicle safety systems, that enable to raise the level of road safety, is much higher than ever before. The Intelligent Vehicle Safety Systems ensure a superior safety on road would it be vehicle-based or infrastructure-related systems. These can be divided into passive and active safety applications where the former help people stay alive and uninjured in a crash, while the latter help drivers to avoid accidents. Some of the most promising (e-call) and the most used (ABS, ESP) systems are analised more specifi cally in the paper. Possible solutions to deploying intelligent transport systems in Lithuania are also introduced. |
Description: | Lietuviška santrauka. Įgyvendinant 2001 m. eismo saugos Transporto baltosios knygos nuostatas, pavyko labai pagerinti esamą padėtį: žūčių ES keliuose sumažėjo 17 % lyginant su 2001 m. Vis dėlto, turint omenyje, kad 2005 m. keliuose žuvo 41 600 žmonių, o daugiau nei 1,7 mln. sužeista, šis transporto rūšis išlieka pati nesaugiausia; tikslą – iki 2010 m. perpus sumažinti žuvusiųjų skaičių keliuose – tikriausiai pasiekti bus sunku. Atsižvelgiant į tai, suprantamas intelektinių transporto saugos sistemų poreikis, siekiant padidinti eismo saugos lygį. Intelektinės saugos sistemos užtikrina aukščiausią saugos lygį keliuose, nesvarbu, ar tai transporto priemonių intelektinės sistemos, ar infrastruktūrinės. Jos gali būti skirstomos į aktyviąsias ir pasyviąsias sistemas: pasyviosios sistemos padeda eismo įvykio metu išsaugoti gyvybę ar apskritai išvengti sužeidimų, o aktyviosios yra skirtos siekiant vairuotojams padėti išvengti eismo įvykių. Kai kurios perspektyviausios (e-skambutis) bei labiausiai paplitusios praktikoje sistemos (ABS, ESP) yra išsamiau nagrinėjamos. Taip pat straipsnyje pateikiamos ir intelektinių transporto sistemų diegimo Lietuvoje galimybės. |
URI: | http://dspace1.vgtu.lt/handle/1/388 |
ISSN: | 1648-4142 |
Appears in Collections: | Moksliniai straipsniai / Research articles
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|